onsdag 14 mars 2012

Här kommer mönstret på sjukhuskorset!

Nu har jag skrivit ihop mönstret snabbt! Kommer bara finnas på svenska och här, orkar inte gå in på ravelry just nu. Kan hända att det kommer. Men vill ni ha en PDF så skicka bara ett mail så skickar jag en PDF kopia :)


Material:
  • Garn
  • Virknål (storlek spelar inte så stor roll)
  • Nål
  • Vaddering
  • Ev kartong för stadga i uddarnas kant

Ordlista:
Fm = Fast maska
Sm = Smygmaska
Imb = Inre maskbåge (på Insidan av korset, där stoppningen är emot)
Öka = Ökningsmaska (2i1)
Min = Minskningsmaska (2till1)

Uddarna (Gör 4)

V1. 6 fm i magisk ring [6]
V2. Öka x6 [12]
V3. (1fm, öka) x6 [18]
V4. (2 fm, öka) x6 [24]
V5. (3 fm, öka) x6 [30]
V6. (4 fm, öka) x6 [36]
V7-16. Enkla varv. [36]
Klipp av en bit tråd för montering.

Virka sedan ihop alla 4 uddar med 9 sm, jag använde garnbiten jag lämnade på varje udd. Det ska sen likna ett ihåligt kors. Nu, om du vill ha stadga klipper du ut 4 runda kartongbitar och stoppar i uddarna.
Nu ska du börja minska. Trä nålen genom en maska och trä tråden igenom, sen är det bara att börja, se till att fästa tråden efter något varv eller två, eller hur du nu väljer att göra.

V17. (4 fm, min) x6 [30]
V18. (3 fm, min) x6 [24]
V19. (2 fm, min) x6 [18]
V20. (1 fm, min) x6 [12]
V21. Min x6 [6]

Vänd på arbetet och repetera från varv 17. Fyll korset med vadd efter varv 20 och virka sista varvet därefter. Lämna en bit tråd för att sy ihop hålen på båda sidorna.

Bilder:

3 uddar ihop virkade. Se det som en fyrkat. 9x4= 36. 

Så ska den se ut efter ihop-virkningen.
När man sätter ihop den sista udden med den första så är det lite trångt men det går! 

Med vadd och lite ihopvirkat

Klart kors!
© Sandra Magnusson, du får gärna virka hur många kors som helst och ge bort men sälj helst inte färdigt alster och sälj inte detta mönster, det är meningen att det ska vara gratis. Om du nu skulle sälja färdigt alster så ange mönsterkällan, alltså mig och min blogg. Modifiera inte mönstret eller kalla det ditt egna, jag ger inte ut mönster för att andra ska ta åt sig äran, jag gör det för att andra ska få dela denna glädje.

Virka nu för glada muggar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar